بسیاری از افراد، علاقه مند به دکوراسیون با سبک روشن و نور طبیعی در خانه ی خود می باشند. برای این دسته از افراد، زندگی در خانه هایی که نور طبیعی وجود ندارد، بسیار سخت می باشد. یا اکثر محیط خانه دارای نور طبیعی می باشد ولی یکی از اتاق ها تاریک و فاقد نور می باشد. راهکار های زیادی برای افزایش نور اتاق وجود دارد. یکی از این راهکار ها، افزایش تعداد پنجره ها می باشد. البته این راهکار، مستلزم هزینه ی زیادی می باشد. در این مقاله سعی داریم بهترین ایده های ممکن برای افزایش نور اتاق را برایتان بازگو نماییم.

یک محیط پرنور، جذابیت دو چندانی نسبت به یک محیط تاریک داردیک محیط پرنور، جذابیت دو چندانی نسبت به یک محیط تاریک دارد

 

ایده های جذاب برای افزایش نور اتاق تاریک

1- استفاده از آینه

استفاده از آینه می تواند به خوبی به افزایش نور اتاق کمک نماید. قرار گیری آینه در راهرو باعث می شود نور به اتاق های کناری، منتقل شود. لازم به ذکر است آینه ها به نوعی در ارتباط با افزایش نور اتاق، معجزه می کنند اما باید بدانید که چگونه و در چه مکانی از آن استفاده نمایید تا نتیجه ی لازم و مطلوب، حاصل شود.

استفاده از آینه جهت افزایش روشناییاستفاده از آینه جهت افزایش روشنایی

 

2- استفاده از درب شیشه ای

اگر اتاقی دارید که نور کافی در آن وجود ندارد، می توانید با تعویض درب به دربی که دارای شیشه ای مات یا روشن دارد، باعث ورود نور به درون اتاق شوید. این راهکار برای اتاقی که تاریک است، بسیار کمک می نماید تا با افزایش نور اتاق، از تاریک بودن محیط کاسته شود.

 

3- استفاده از رنگ خاکستری روشن

استفاده از رنگ خاکستری روشن، نوعی توهم از نظر روشنایی محیط ایجاد می نماید. این رنگ مناسب برای افزایش نور محیط می باشد و باعث می شود نور اتاق به میزان قابل توجهی، افزایش یابد. این ترفند مناسب افرادی می باشد که مایل به استفاده از رنگ های خنک و غیر از رنگ سفید هستند، می باشد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که به جای رنگ خاکستری روشن، از رنگ خاکستری تیره استفاده نشود؛ زیرا محیط را تاریک تر از قبل می نماید.

 

4- زاویه دار چیدن مبلمان

افزودن پنجره در صورتی که فضای بازی در اختیار نمی باشد، امری نادرست می باشد. بنابراین می توان با تغییر دکوراسیون خانه و زاویه دار چیدن مبلمان، به افزایش نور اتاق، کمک شایانی کرد؛ بدین صورت که مبلمان در جهت نور و پنجره و پشت به فضای بسته چیده شود.

 

5- استفاده از رنگ قهوه ای روشن

اگر در کف خانه از چوب یا پارکت استفاده می کنید، از رنگ قهوه ای روشن استفاده نمایید تا اتاق روشن تر شود. البته اگر مبلمان شما دارای رنگ های تیره باشد، این عمل بسیار سخت می باشد اما نباید فراموش کرد که استفاده از رنگ های روشن و گرم به جای رنگ های تیره مانند قهوه ای، سبب افزایش نور اتاق می شود.

 

6- استفاده از فرش های رنگ روشن

اگر از کفپوش های رنگ تیره استفاده می نمایید، توصیه می کنیم حتما از فرش رنگ روشن استفاده نمایید تا نمایی روشن به منزلتان اهدا نماید. همچنین استفاده از سقف به رنگ روشن، باعث می شود احساس نمایید که سقف بلندتر می باشد و فضای اتاق کمتر تاریک است.

استفاده از کفپوش رنگ روشن برای افزایش روشنایی خانهاستفاده از کفپوش رنگ روشن برای افزایش روشنایی خانه

 

7- عدم استفاده از پرده

بیشتر افراد، استفاده از پرده را قبول دارند و دوست ندارند که پنجره ی اتاق، بی پرده باشد. لازم به ذکر است داشتن پرده، باعث می شود نور کمتری وارد اتاق شود و منجر به تاریک تر شدن فضای اتاق می شود. همچنین پنجره ی باز، به افزایش نور اتاق کمک می نماید.

عدم استفاده از پرده، در وارد نمودن نور به اتاق کمک می کند

عدم استفاده از پرده، در وارد نمودن نور به اتاق کمک می کند

 

8- استفاده از منابع مختلف غیر از لامپ

علاوه بر استفاده از عوامل روشن کننده ی محیط و لامپ، به موارد دیگری نیز تکیه نمایید. استفاده از آباژور برای اطراف تخت خواب، می تواند یک راهکار بسیار مناسب برای افزایش نور محیط باشد تا نور موجود را از دیوار ها منعکس نماید و باعث شود محیط روشن تر شود.

 

9- استفاده از مبلمان با رنگ های روشن

مورد دیگر از توهم نوری، استفاده از مبلمان با رنگ های روشن می باشد که به افزایش موجود بودن نور در محیط کمک می نماید.

 

10- استفاده ی مناسب از نورپردازی سقف

استفاده از نورپردازی می تواند به خوبی خلع نبود نور را برطرف نماید. به وسیله نورپردازی، می توانید نور تولید شده را در چندین مکان پخش نمایید و دغدغه ای از بابت تجمع نور در یک محیط نخواهید داشت.

 

11- تعویض پنجره

اگر احساس می کنید که نور ورودی از طریق پنجره کم می باشد، به وسیله ی تعویض پنجره ی قدیمی به پنجره ای جدید و بزرگ و دارای نور روشن تر در کادر، به افزایش نور اتاق کمک نمایید.

اندازه ی پنجره در وارد نمودن نور، بسیار موثر است

اندازه ی پنجره در وارد نمودن نور، بسیار موثر است

 

12- استفاده از رنگ روشن در دیوار

پیشتر اعلام شد که استفاده از کف یا سقف روشن، مبلمان روشن و فرش روشن باعث می شود که فضای اتاق پرنور تر باشد اما اگر دیوار اتاق، دارای رنگ تیره ای باشد، تمام رشته هایتان پنبه می شود. بنابراین استفاده از یک دیوار روشن، بسیار تأثیر گذار تر از استفاده از  وسایل رنگ روشن، می باشد.

 

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کرده اید، افزایش نور اتاق کار سختی نمی باشد و تنها با دانستن تعدادی از تکنیک ها و استراتژی ها و پیاده کردن آن ها، می توانید اتاقی پر نور و حاوی انرژی مثبت زیاد، داشته باشید.

 

مقالات پیشنهادی ویلا البرز :

 

نحوه قیمت گذاری و عواملی که بر قیمت ملک تأثیر می گذارند

شاه نشین و طراحی ویلا

طرح هادی روستایی در شمال

آشنایی معنایی ویلای لوکس و ساخت ویلا در شمال

خرید ویلا ارزان در شمال

نقشه ى چمستان و خريد ويلا در چمستان