افرادی که دائم به دنبال سرمایه گذاری در املاک می باشند و قصد خرید یا فروش آن را دارند، با خود فکر می کنند که چه عواملی باعث می شود قیمت املاک، دستخوش تغییراتی شود و بر آن افزوده یا کاسته شود. فاکتور های زیادی وجود دارد که بر قیمت ملک تأثیر می گذارند. میزان عرضه و تقاضا، پروژه های زیرساختی و موقعیت زمین و ساختمان، عواملی می باشد قیمت را دچار تغییراتی می نماید. در ادامه بیشتر با این عوامل آشنا می شویم و این عوامل را بازگو می نمایم تا بدانیم چگونه باعث افزایش یا کاهش ارزش املاک، می شوند.

 

عوامل تأثیر گذار بر ارزش یا قیمت ملک

1- مکان

مهم ترین عاملی که بر قیمت ملک تأثیر می گذارد، موقعیت قرارگیری آن است. بسیاری از افراد دوست دارند که مکان مورد نظر، در نزدیکی مرکز شهر بوده و به امکانات رفاهی و تفریحی شهر دسترسی داشته باشند. از این رو، هرچه مکان قرار گیری ملک به مرکز شهر نزدیک تر باشد، ارزش و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

2- میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا یک عامل بسیار مهم و در عین حال جذاب برای تعیین قیمت ملک می باشد. هنگامی که میزان تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد، قیمت ها رو به افزایش می روند؛ زیرا تعداد متقاضیان زیاد است و تعداد املاک مورد معامله کم. بنابراین فروشنده با افزایش قیمت، خواهان دریافت مبلغ بیشتری می شود. به همین سبب، قیمت ها با افزایش رو به رو می شوند و همینطور برعکس برای افزایش عرضه بر تقاضا که سبب کاهش قیمت ها، می شود.

میزان عرضه و تقاضا، رابطه ی مستقیمی با ارزش املاک، داردمیزان عرضه و تقاضا، رابطه ی مستقیمی با ارزش املاک، دارد

 

3- چشم انداز اقتصادی

وضعیت اقتصاد نیز تأثیر زیادی بر قیمت ملک دارد. اگر وضعیت اقتصادی مناسب باشد و شرایط اشتغال بهتری ایجاد شود، افراد بیشتری توانایی خرید املاک را دارند. بنابراین وضعیت اقتصاد، رابطه ای مستقیم با قیمت املاک دارد.

 

4- عملکرد کلی بازار املاک

عملکرد و وضعیت بازار املاک نیز تأثیر مهمی بر قیمت ملک می گذارد. اگر در شهر یا محله ای میزان تقاضای کمی برای خرید املاک باشد، قیمت ها نیز کمتر از میزان یا ارزش واقعی خود، معامله می شوند.

 

5- جمعیت و ویژگی های آن

جمعیت، عامل دیگری می باشد که بر روی قیمت ملک، تأثیر می گذارد. اگر در یک منطقه، جمعیت زیادی زندگی کنند، میزان تقاضا برای ملک و خانه نیز افزایش می یابد. همچنین گرایش جمعیت نیز به میزان تقاضا کمک می نماید؛ بدین صورت که اگر میزان جمعیت جوان یک منطقه زیاد باشد، تقاضا برای خانه های چند خوابه نسبت به آپارتمان های کوچک، افزایش می یابد.

 

6- اندازه و امکانات

اندازه و امکانات موجود در املاک یا خانه نیز بر قیمت و ارزش آن، تأثیر مستقیم دارد. برای مثال ارزش یک خانه ی 3 خوابه نسبت به یک خانه ی 2 خوابه بیشتر است. همچنین در موضوع امکانات نیز، خانه ای که دارای استخر، پارکینگ، مکان تفریحی و وسایل هوشمند باشد، ارزش بیشتری نسبت به خانه ای که این ویژگی ها را ندارد، دارند. لازم به ذکر است در شهر های بزرگ مانند تهران، وجود پارکینگ یک عامل بسیار مهم در تعیین قیمت می باشد.

هرچه ابعاد یک زمین بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر استهرچه ابعاد یک زمین بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است

 


خرید ویلا در شمال


 

7- زیبایی

زیبایی بصری و ظاهری یک ملک، بسیار مهم و تأثیر گذار بر قیمت ملک می باشد. هنگامی که شخصی برای خرید، ملک مورد نظر را مشاهده می نماید، زیبایی و جذابیت های بیرونی آن بسیار می تواند تأثیر گذار باشد تا خریدار را راغب به خرید آن نماید. بنابراین زیبایی بیرون خانه یا املاک، بر ارزش آن، میلیون ها بیافزاید.

ظاهر زیبا، باعث افزایش ارزشمندی خانه می شودظاهر زیبا، باعث افزایش ارزشمندی خانه می شود

8- امکان نوسازی

امکان نوسازی هم برای شخص خریدار و هم برای یک سرمایه گذار عامل مهمی می باشد. هنگامی که یک خانه امکان افزودن طبقه ای اضافه داشته باشد، امکان افزودن استخر داشته باشد، امکان افزایش فضای کف داشته باشد، بسیار ارزشمند تر از املاکی یا خانه ای می باشد که این امکانات را ندارد. بنابراین امکان یا پتانسیل نوسازی، عامل مهم در افزایش قیمت ملک می باشد.

 

9- پتانسیل سرمایه گذاری

پتانسیل های بالقوه ی سرمایه گذاری، می تواند ارزش و قیمت ملک مورد نظر را افزایش دهد. امکان کسب درآمد اجاره ی مناسب یا افزایش ارزش سرمایه گذاری در هنگام فروش، از نمونه های پتانسیل سرمایه گذاری می باشد که می توان تأثیر خود را بر روی قیمت ملک، بگذارد.

 

10- استفاده بهینه از انرژی

امروزه قیمت بالای قبوض آب و برق و گاز، باعث شده است بسیاری از مالکان، با در نظر گرفتن عوامل مناسب مانند سیستم های مناسب گرمایش و سرمایش و عایق بندی های مناسب پنجره دو جداره، ارزش خانه یا املاک خود را افزایش دهند. بدین ترتیب، اگر خانه ای دارای عوامل بهینه سازی انرژی باشد، دارای ارزش بیشتری از نظر قیمت، می باشد.

 

چگونه ارزش واقعی ملک خود را بدانیم؟

اگر قصد دارید که ملکی را بخرید یا تحت فروش قرار دهید، باید برآوردی کامل از قیمت آن داشته باشید. امروزه ابزار های آنلاینی برای محاسبه ارزش ملک وجود دارد که به وسیله ی اندازه و ابعاد ملک و روند بازار، قیمتی برای آن اعلام می نمایند که البته به طور دقیق، ارزش واقعی آن را ارزیابی نمی نمایند. بهتر است در این زمینه، در ابتدا عوامل ذکر شده را در نظر گرفته و سپس از چند مشاور املاک خبره در محل خریداری یا فروش زمین، پرس و جو نمایید. این مشاورین، با داشتن دانش و تجربه در این زمینه و دانستن قیمت مناسب ملک، راهنمایی های لازم را جهت خرید یا فروش، به شما می نمایند.

مشاوره گرفتن از چندین مشاور املاک خبره، باعث می شود به خوبی قیمت املاک مورد نظر، بدست آیدمشاوره گرفتن از چندین مشاور املاک خبره، باعث می شود به خوبی قیمت املاک مورد نظر، بدست آید

 

مقالات پیشنهادی " ویلا البرز" به شما همراهان عزیز:

 

شاه نشین و طراحی ویلا

آشنایی معنایی ویلای لوکس و ساخت ویلا در شمال

خرید ویلا ارزان در شمال

سند تک برگ، تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ

خرید ارزنده ترین ویلا ها در شمال و چمستان با البرز ویلا