طرح هادی روستایی

در این مقاله قصد داریم با یکی از طرح هایی آشنا شویم که مدتی بود در سطح کشور کند پیش می رفت و رمقی در جانش نمانده بود اما مدتی است که گویی جان تازه ای پیدا کرده با سرعتی فزاینده در سطح ملی در حال پیشروی می باشد

 

اساسی شکل گرفته بر توسعه و عمران

توسعه و عمران آبادی ها و روستا ها همواره و در این چهل سال از دغدغه های اصلی بوده است که این مرتبه این بار بر دوش این طرح قرار داده شده است. به بیانی ساده تر هدف اصلی این طرح، پیشرفت، توسعه و آبادانی تمام روستاهای کشور می باشد اما به این معنا نیست که برای تمام روستا ها نسخه ای یکسان می پیچد، بلکه هر روستا را با توجه وضعیت جغرافیایی، فرهنگی و دیگر عوامل دخیل، به صورت متفاوت و در مسیر متفاوتی هدایت می کند اما در نهایت هدف یکی است و آن پیشرفت و آبادانی روستا هاست.

در طرح هادی، جامعه هدف، روستا ها هستنددر طرح هادی، جامعه هدف، روستا ها هستند

رسالت طرح هادی

همانطور که گفته شده، هدف اصلی این طرح، پیشرفت و آبادانی روستا ها است، ولی ما می خواهیم ببینیم این هدف تا چه مقدار به واقعیت نزدیک شده است و تا چه مقدار جامعه عمل به خود پوشیده است یا لااقل ایا حرکت موجود در این طرح به سمت همین هدف طی مسیر می کند یا خیر؟

 

تعریف دقیق از طرح هادی روستایی

این طرح، در وهله اول می آید و جان مایه و بافت روستا را با دقت هر چه تمام تر مورد بررسی قرار می دهد. تمام پیچ و خم ها، مشکلات، مزایا و معایب روستا را بررسی می کند و در نهایت به زیر تیغ اصلاح و ساماندهی می برد. مشخص و تعیین می کند که هر زمین و هر بافت تا چه مقدار میتواند پیشروی و پیشرفت داشته باشد البته این نکته را نیز مشخص می کنند که زمین چه نوع کاربری می تواند داشته باشد، آیا مسکونی است، می تواند اقتصادی و تجاری باشد و یا می تواند زراعی باشد. یکی دیگر از کار هایی که در این طرح صورت می گیرد اینست که نیازمند های موجود در روستا احصاء می گردند و نیز فکری برای برطرف کردنشان می شود. همچنین با توجه به پتانسیل ها، نیازمندی ها و سایر آیتم های مربوطه، سعی می شود تجهیزات و تاسیسات مربوطه به روستا تزریق گردد.

اساس طرح هادی، بر تجهیز، توسعه و سازندگی روستا ها گذاشته شده است.اساس طرح هادی، بر تجهیز، توسعه و سازندگی روستا ها گذاشته شده است.

 

چگونگی تدوین طرح هادی برای یک روستا

برای مثالی در این زمینه، روستا های شمال را آورده ایم؛ روستا های شمال، اکثرا عهده دار میزبانی طرح هادی روستایی هستند. این امر نیز (مشمول طرح هادی کردن روستا ها) بر عهده دولت می باشد که این روند نیز مراحلی دارد و چند قدم اساسی برای آن ضروری می باشد.

 

در قدم اول ضروری است که نقشه ویلا تهیه گردد و پس از این کار یک بررسی و نتیجه کلی از شرایط روستا به عمل بیاید. در همین قدم است که اولین مطالعات و بررسی ها با هدف تعیین شرایط روستا آغاز می گردند. سپس نتیجه این بررسی های به عمل آمده، مورد بحث قرار می گیرد، خروجی های مناسبی نتیجه می دهد و در نهایت نیز بر همین اساس، دورنگاری کلی برای حرکت روستا ترسیم می گردد. اکنون موقع آن است که طرح هادی برای روستا تدوین گردد، در این مرحله با توجه به چشم انداز روستا، پروژه هایی که در این راستا مورد نیاز است، پیشنهاد و تصویب می گردند.

یکی از اهداف این طرح، استفاده از پتانسیل ها در جهت افزایش اشتغالزایی روستا ها می باشد.یکی از اهداف این طرح، استفاده از پتانسیل ها در جهت افزایش اشتغالزایی روستا ها می باشد.

 

اهداف دارای پیوند با اجرای طرح هادی

باید دقت داشت علاوه بر هدف اصلی که همان افزایش آبادانی و پیشرفت روستا ها می باشد، اهدافی نیز به تبع این هدف قرار دارند و خواه ناخواه با این طرح پیوند خورده اند. مهم ترین این اهداف افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی مردمان روستا می باشد که در نتیجه افزایش آبادانی روستا بوجود می آید. همین امر خود باعث می شود که مهاجرت معکوس به روستاها شکل بگیرد و یکی از دغدغه های اصلی کشور در طی این سال ها مرتفع گردد و در اهداف بلند مدت کشور برای بحث تولید و خودکفایی نیز می تواند نقش بسزایی داشته باشد. یکی از اساسی ترین کار هایی که در این طرح انجام می شود اینست که قابلیت ها و پتانسیل  های موجود در یک روستا شناسایی می شود و تلاش می گردد با در اختیار قرار دادن تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز و دیگر کمک ها، این پتانسیل ها در جهت منافع عمومی و روستا استفاده گردد.

 

تسهیلات در نظر گرفته شده در طرح هادی روستایی

یکی دیگر از مزایایی که در این طرح وجود دارد، اختصاص تسهیلات مناسب می باشد. در راستای این طرح، برای روستا، تسهیلات مختلفی در نظر گرفته خواهد شد که کمک های شایانی در جهت آبادانی روستا و در نتیجه رفاه زندگی روستایی می کند، تسهیلات مختلفی از ساخت واحد های مسکونی، رفاهی و تولیدی گرفته تا تجهیزات رفاهی. همین تسهیلات باعث می شود که روستا از نظر اقتصادی بهبود و پیشرفت چشمگیری داشته باشند، اشتغال زایی بوجود بیاید و در نهایت شرایط اجتماعیی بهتری رقم بخورد.

 

حضور کارشناسان فنی

پس از مطالعات انجام گرفته بر روی روستا و بررسی نقشه ها و در نهایت تهیه برآورد نهایی از وضعیت روستا، وقت آن رسیده است که کارشناسان فنی پای کار بیایند. اکنون می بایست برآورد های انجام شده، توسط کارشناسان فنی و متخصصان امور مربوط، مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت تایید به مرحله بعد یعنی اجرا برود. حضور کارشناسان فنی یکی از الزامات این طرح می باشد، تا از بروز هر گونه اشتباه فنی در مسیر انجام طرح جلوگیری به عمل آید. همین نکته باعث می شود که طرح هادی نسبت به طرح های انجام شده ملی دیگر، طرح بسیار جامعه تری باشد و ابعاد مختلف مسئله را پوشش داده باشد.

 

 

مقالات پیشنهادی " ویلا البرز " به همراهان عزیز:

آشنایی معنایی ویلای لوکس و ساخت ویلا در شمال

خرید ویلا ارزان در شمال

نقشه ى چمستان و خريد ويلا در چمستان

سند تک برگ، تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ

خرید ارزنده ترین ویلا ها در شمال و چمستان با البرز ویلا