بطور کلی هدف متقاضیان از خرید زمین در شمال بر دو حالت قرار دارد:

1-خرید زمین برای ساخت ویلا برحسب سلیقه و بودجه خود و سکونت در آن

2-خرید زمین برای سرمایه گذاری و سودآوری در طولانی مدت یا کوتاه مدت

 سرمایه گذاری

مراحل خرید زمین در شمال:

در قدم اول برای خریدن زمین و ملک آداب ­ مخصوصی دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، پرس­ وجو از دهیاری و معتمدین محلی، مذاکره با افراد بومی و همسایگان، و خیلی چیزهای دیگر که تازه باعث می­شود شما قدم اول یعنی تصمیم به خرید زمین بگیرید.

در مرحله دوم نوبت به مذاکره با فروشنده زمین و رسیدن به توافق در مورد قیمت می­رسد.

در مرحله سوم به مهمترین قسمت معامله یعنی نوشتن قرارداد یا تنظیم مبایعه ­نامه می­رسید که لازم است در این مرحله یک دستیار حقوقی یا وکیل امور قراردادها را با خود در زمان عقد قرارداد به همراه داشته باشید.

 قرارداد

 

حال می خواهیم به نکات مهم و قابل توجه برای خرید زمین در شمال بپردازیم:

  • اولین و مهم ترین نکته توجه به سند دار بودن و نوع سند زمین است.

انواع سند

1-سند شش دانگ یا سندرسمی

سند شش دانگ کامل ترین و معتبرترین نوع سند می باشد. منظور از سند عرصه، سند زمین بوده و منظور از سند اعیان، سند ساختمان یا بنا می باشد. سند شش دانگ می تواند به صورت سند تک برگ و یا سند دفترچه ای یا همان منگوله دار باشد.  سند دفترچه ای هم در هنگام انتقال سند و یا قبل آن هم می تواند به سند تک برگ تبدیل شود.

 سند شش دانگ

۲-سند مشاع
در سند مشاع شما ملک را به صورت سهمی از کل سند خریداری می نمایید. بعنوان مثال سند کل یک زمین 1000 متر مربع می باشد و شما یک قطعه تفکیکی به اندازه 200 متر مربع از آن خریداری می کنید. سند تک برگ مشاع بصورت 200 قدرالسهم از 1000 متر سند کلی به نام شما می گردد. یکی از نگرانی هایی که بعضی از مشتریان در رابطه با این نوع سند دارند، این است که می گویند وقتی سند به صورت مشاع یا قدرالسهم باشد دقیقا موقعیت جغرافیایی ملک مشخص نیست، که البته این موضوع جای نگرانی ندارد چرا که بیشتر زمین های شمال، سند آنها به این صورت می باشد و شما می توانید قبل از اینکه سند را به نام خود بنمایید ابتدا ملک را قولنامه نمایید و کلیه مشخصات جغرافیایی ملک مد نظر را توضیح دهید و نقشه تفکیکی ملک را هم دریافت نمایید و شماره پلاک زمین یا ویلای مورد نظر را هم در قولنامه ذکر نمایید و سپس اقدام به انتقال سند نمایید

 

3-سند جنگل جلگه ای

این نوع از سند را ممکن است خیلی شنیده باشید و اکثر شهرک های برند، زیبا و پای جنگل، شهرک هایی با سند جنگل جلگه ای می باشند. اخیرا قانون، اجازه تفکیک زمین های جنگل جلگه ای بزرگ را نمی دهد و برای شهرک سازی این نوع از زمین ها مشکلاتی وجود دارد. ولی شهرک هایی که قبلا اجازه تفکیک گرفته بودند برای ساخت و ساز در آن مشکلی ندارند. فرق زمین با سند جنگل جلگه ای و زمین های دیگر این است که مجوز ساخت و یا پایان کار جهت ساخت، به آنها تعلق نمی گیرد.

 

4-سند شورایی
سند شورایی عبارتی است که احتمالا بیش از هر نوع سند دیگری با آن مواجه بودید و بیشتر در شمال کشور این عبارت رایج می باشد. البته اصطلاحا به عنوان سند شورایی تلقی می شود و تعریف دقیق آن به شرح زیر می باشد. در واقع پس از انتخاب ویلا و یا زمین و نوشتن قولنامه در املاک مورد نظر و اخذ کد رهگیری از املاک، قولنامه یا قرارداد خرید یا فروش ملک را به دفتر دهیاری و شورای اسلامی روستای مدنظری که ملک در آن واقع شده، جهت مهر دهیاری و امضای اعضای شورای آن محل انتقال می دهید و بابت این مسئله ۱% از کل ثمن معامله را دفتر شورا و دهیاری از شما گرفته و به تایید می رساند.

 

 

  • نکته دوم و بسیار حائز اهمیت توجه به کاربری زمین می باشد

زیرا شما باتوجه به نوع کاربری که زمین دارد می توانید از آن استفاده کنید و در غیر اینصورت باید برای تغییر کاربری آن از لحاظ قانونی اقدام کنید.

انواع کاربری

1-کاربری مسکونی:زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری، گرفته شده یا می توان برای آن چنین مجوزی برای ساخت ویلا یا مجتمع آپارتمانی از شهرداری یا دهیاری دریافت کرد.

2-کاربری کشاورزی:که به دو دسته زمین زراعی و زمین باغی تقسیم می شود. که اگر قصد ساخت ویلا در آن دارید باید کاربری زمین زراعی را به باغی و بعد به مسکونی تغییر دهید، و تغییر کاربری باغی به مسکونی به صورت راحتتری امکان پذیر است.

کاربری تجاری ، کاربری صنعتی،کاربری معدنی و.... که شما اکثرا با دونوع اول سروکار دارید.

 زمین باغی

  • نکته سوم اینکه زمین را از لحاظ حقوقی بررسی نمایید.

    از مهم‌ترین اقدامات شما در هنگام خرید زمین در شمال یا هر کجای دیگری که می‌خواهید این است که،  از طریق شهرداری اطمینان حاصل نمایید که این زمین مشکلات حقوقی و ساخت ندارد. به عنوان مثال مطمئن شوید که این زمین نیاز به عقب‌نشینی نخواهد داشت یا در طرح هادی روستا نباشد و...

 

اگر شما جزء آندسته از افرادی هستید که برای ساخت ویلا به دنبال خرید زمین سنددار هستید، علاوه بر نکته های گفته شده باید یکسری چالش های دیگر را نیز در نظر بگیرید:

بطورکلی ساخت ویلا دردسرهای خاص خودش را دارد و اگر شما زمان و فرصت زیادی دراختیار دارید، می توانید خودتان مراحل ساخت آنرا پیگیری و انجام دهید و در غیر اینصورت به یک پیمانکار بسپارید. زیرا پیدا کردن و سروکله زدن با استادکاران اعم از بنا، گچ کار، سنگ کار و... لازمه صبر و فرصت زمانی زیاد است.

همچنین شما بودجه بیشتری را هم باید درنظر بگیرید، زیرا اکثر ویلاهای شمال بصورت انبوه ساخته می شود در نتیجه بسیاری از هزینه های مصالح ،کارگر و.. نسبت به ساخت یک ویلا تک ، کاهش می یابد.

 


 

در نظر داشته باشید، برای اینکه معامله خوبی داشته باشید و زمینی را طبق بودجه و شرایط و خواسته خود بخرید، باید به یک مشاور املاک حرفه ای و متخصص مراجعه کنید تا سرتان کلاه نرود!

تیم حرفه ای املاک البرز با سال ها خدمت، اعتماد بسیاری از مشتریان را کسب کرده، و آماده خدمت رسانی با مشاوره رایگان در زمینه خرید زمین در شمال یا خرید ویلا در شمال، به شما همراهان و سروران گرامی است.

چنانچه نیاز به مشاوره رایگان داشتید به بخش تماس با ما مراجعه نمایید، یا بر روی دکمه مشاوره رایگان کلیک نمائید تا مستقیما به مشاوران ما وصل شوید.

باتشکر،مشاور املاک البرزویلا