شهرستان آمل در مرکز استان مازندران واقع شده است و از شرق به شهرستان بابل، از شمال به شهرستان محمودآباد، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود می­گردد. فاصله تهران تا آمل از هراز 184 کیلومتر می­باشد که برای طی این مسافت به 3 ساعت، زمان نیاز خواهید داشت. به این منظور می­توانید از استان تهران به سمت رودهن و جاده آبعلی حرکت کنید و سپس از مسیر جاده هراز به سمت شهرستان آمل بروید. این جاده از حد فاصل شهرهای رودهن و بومهن از جاده دماوند به فیروزکوه منشعب شده است و بعد از عبور از شمال، شهر دماوند بالادست دره مشاء، گردنه امامزاده هاشم، رینه، آبعلی، پلور، رینه و آب اسک را پشت سر گذاشته و در نهایت به شهر آمل متصل می­گردد.

نقشه راه تهران - آملنقشه راه تهران - آمل

 

جاده هراز کوتاه­ترین مسیر رفت و آمد بین دو شهر تهران و آمل می­باشد. این جاده یکی از جدیدترین جاده­ های اتومبیل ­رویی است که به شمال کشور منتهی می­شود. از آنجائیکه اطراف جاده هراز مملو از جاذبه ­های گردشگری، تاریخی، طبیعی و مذهبی می­باشد مسافران زیادی از این مسیر برای رفتن به آمل استفاده می­کنند.

جاده هرازجاده هراز

 

 از جمله جاذبه­های دیدنی جاده هراز می­توان به امامزاده هاشم، آبشار قلعه دختر، قله دماوند، قلعه ملک بهمن، کتیبه شکل­شاه، آبشار امیری، آب اسک، دریاچه ساهون، آبشار شاهان دشت، آبشار امیری، غار گل زرد، آبگرم لاریجان، استله سر، قلعه کهرود، دخمه سنگی کافر کلی و ... اشاره کرد.

غار گل زرد، جاده هرازغار گل زرد، جاده هراز

 

امامزاده هاشم از مهم­ترین جاذبه مذهبی جاده هراز محسوب می­شود. این امامزاده در بلندترین نقطه این جاده واقع شده است. گفتنی است که این امامزاده در فهرست آثار ملی در محدوده شهرستان آمل ثبت شده است.

امامزاده هاشم، جاذبه¬ی مذهبی جاده هرازامامزاده هاشم، جاذبه­ ی مذهبی جاده هراز


مشاهده و خرید ویلا در شمال


 

امکانات بین راهی جاده هراز

رستوران، هتل و ویلا از امکانات موجود در جاده هراز می­باشد. افزون بر این­ها مجموعه ­های توریستی رفاهی همچون پارک جنگلی میرزا کوچک خان، پنجاب، نارنجستان و شانذیر در این جاده واقع شده­اند. امامزاده هاشم هم که از مهم­ترین مکان مذهبی این جاده است امکانات قابل توجهی برای مسافران بین راهی دارد.

 

امتیازات شهر آمل

شهر آمل که در استان مازندران واقع شده است تمامی نیروی خود همچون هوای پاک، بوی خاک نم خورده، بوی نم باران و ... را به کار گرفته است تا گردشگران زیادی را به سوی خود بکشاند. از این رو آمل یکی از زیباترین مقاصد گردشگران شمال کشور محسوب می­شود. آمل با همه زیبایی­هایی که دارد در همه فصول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می­نماید بالاخص شهروندان تهرانی که مسیر جاده هراز را انتخاب می­کنند و در نهایت وارد آمل می­شوند.

از امتیازات آمل می­توان به مهم بودن این شهر در زمینه گردشگری، صنعتی، کشاورزی، ترابری و معدنی اشاره کرد. علاوه بر این آمل مهم­ترین شهرهای وابسته با علوم تاریخی بوده و سومین شهر پرجمعیت مازندران به حساب می­آید.

پوشش گیاهی در آمل از تنوع زیادی برخوردار است. از درختان نام آشنای آن می­توان بلوط و افرا را نام برد. از گیاهان آن هم می­توان به اوجا و گیاه صنعتی گون اشاره کرد. گل گاو زبان، گل ختمی، بمبارنگ و کاسنی هم جزء گیاهان دارویی می­باشند در خاک آمل رخ نمایی می­کنند.

هنگامی­که از امتیازات آمل سخن به میان می­آوریم متوجه این مسئله می­شویم که گردشگری و توریست­ پذیری آمل تنها عامل امتیاز آور آن نیست بلکه این شهر در تقویت اقتصاد هم نقش قابل توجهی دارد و در بخش فرهنگ و هنر هم سهم به­سزایی دارد. از دیگر امتیازاتی که می­توان برای آمل برشمرد این است که قسمتی از چرخ­های صنعت در دستان این شهر بوده و بخش ترابری هم پیشرفت خود را مدیون آن است. افزون بر همه این­ها می­توان گفت آمل از برجسته­ترین شهرهای تولیدکننده برنج محسوب می­شود. جالب است بدانید که در برخی از دوره­ها از جمله دوره علویان و زیاریان، آمل پایتخت ایران بوده است. عده­ای بر این باورند که آمل شهر تاریخ است، شهر علم و حتی شهر فلسفه.

 

جاذبه ­های گردشگری آمل

از دیگر امتیازاتی که آمل دارد می­توان جاذبه­های گردشگری آن را نام برد. از جاذبه ­های این شهر می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک دهکده طلایی آمل: این پارک که در داخل شهر آمل قرار دارد از بزرگترین پارک­های مازندران محسوب می­شود. گفتنی است که پارک دهکده طلایی یکی از زیباترین بوستان­های ایران می­باشد.

پارک دهکده طلایی آملپارک دهکده طلایی آمل


خرید ارزنده ترین ویلا ها در شمال و چمستان با البرز ویلا


 

 

آتشکده آمل: این آتشکده در محله قدیمی عوام کوی قرار گرفته است و از قدیمی ­ترین جاذبه ­های شهر آمل محسوب می­شود. با توجه به بررسی­ هایی که توسط باستان­شناسان صورت گرفته است، این آتشکده بزرگترین آتشکده سده نهم محسوب می­شود که این خود از عجیب­ ترین ویژگی­هایی است که می­توان برای آن نام برد.

آتشکده آملآتشکده آمل

و . . . .

 

بخش­های تاریخی آمل

آمل با قدمت چندین هزار ساله خود به عنوان یک شهر تاریخی شناخته می­شود که البته وجود تعدادی از بناهای تاریخی هم گواهی این ادعاست. به عنوان نمونه می­توان عمارت مقبره میر بزرگ را نام برد که قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی برمی­گردد که کتیبه­ های خوش لعاب و کاشی­کاری­های آن فقط در بناهای آن دوران دیده می­شود. از مکان­های زیارتی آمل هم بقعه مبارکه امامزاده عبدالله است که بسیار چشم­ نواز بوده و همواره گردشگران زیادی را به سوی خود می­کشاند.

 

خلاصه

شهر آمل تمامی چشم ­اندازهای ویژه­ای که مناطق شمالی دارا هستند یکجا در خود جای داده است. می­توان به فاصله حداکثر 20 دقیقه­ای از مرکز شهر به شالیزار، رودخانه، دریا، کوهستان و جنگل رسید که همین امر گواهی بر وجود چشم­اندازهای زیبا در این شهر می­باشد. در کتاب راهنمای برنامه­ریزی سفر در مازندران در خصوص جاذبه­ های گردشگری آمل آورده شده است که "آمل بیشترین جاذبه ­های توریستی، طبیعی و آثار باستانی متعلق به دوران مختلف تاریخی را در خود جای داده است ...."

هر ساله بیش از 12 هزار گردشگر خارجی برای صعود به قله دماوند به لاریجان(واقع در شهرستان آمل) می­آیند و از زیبایی ­های اطراف آن بهره­مند می­شوند.

در پایان باید گفت که شهر آمل با سابقه چندین هزار ساله خود که صدها جاذبه تاریخی، طبیعی، گردشگری و زیارتی را در خود جای داده است یکی از نزدیک­ترین شهرهای شمال کشور به تهران می­باشد. چنانچه پایتخت­نشینان بخواهند به آمل سفر ­کنند می­توانند جاده هراز را انتخاب کرده و از زیبایی­هایی که این جاده دارد نهایت لذت را برده و خاطره­ای زیبا و دلنشین را برای خود و خانوده­اشان رقم بزنند.

 

ویلا البرز مطالعه این مقالاتِ مرتبط را نیز به شما عزیزان پیشنهاد می کند:

 

نور کجاست و خرید ویلا در نور

 

 

روستای رمشی کجاست و خرید ویلا در رمشی چمستان

آشنایی با نحوه سرمایه گذاری از طریق خرید ویلا شهرکی در شمال

آیا خرید زمین در شمال آینده خوبی دارد؟

نقشه ى چمستان و خريد ويلا در چمستان