سند منگوله‌دار چیست؟

سند‌های منگوله‌دار شکل قدیمی سند تک برگ محسوب می‌شود و دارنده‌ی آن مالکیّت قانونی زمین و یا ملک مورد نظر را در اختیار دارد. سند منگوله‌دار از نظر ظاهری تفاوت‌هایی را با سند‌های تک برگ دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود یک پلمپ قانونی (منگوله) که به یک نخ متّصل شده است اشاره کرد. این پلمپ‌ها توسّط سازمان ثبت اسناد کشور بر روی این اسناد قرار می‌گیرند و مخدوش شدن این پلمپ موجب از بین رفتن اعتبار سند می‌شود. همان‌گونه که به آن اشاره شد، سند منگوله‌دار جزو اسناد قانونی و معتبر محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای انجام معاملات تجاری استفاده کرد ولی این سند دارای برخی از نواقص قانونی نیز می‌باشد و تعداد برگ‌های آن بسیار بیشتر از سایر اسناد مالکیّتی همچون سند تک برگ است. بیشتر ملک‌های قدیمی دارای سند منگوله‌دار هستند و مشاهده این اسناد می‌تواند برای برخی از افراد یادآور زمان‌های قدیم باشد.

 استفاده از سند تک برگ به جای سند منگوله‌دار مزایای بسیاری را به همراه دارد

 

تفاوت‌های سند منگوله‌دار با سند تک برگ:

در رابطه با تفاوت‌های سند منگوله‌دار با سند تک برگ لازم به ذکر است که اطّلاعات درج شده در سند‌های تک برگ بسیار کامل‌تر از اطّلاعات موجود در سند‌های منگوله‌دار می‌باشند. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که نوشته‌های سند‌های منگوله‌دار به دلیل قدیمی بودن دیگر قابل قرائت نیستند و این مسئله می‌تواند مشکلات قانونی بسیاری را برای صاحبان سند ایجاد کند. در سند‌های تک برگ اطّلاعات کاملی همچون: مشخّصات کامل مالک و ملک، شماره قطعه زمین، مساحت دقیق ملک و زمین، کد پستی و ... ثبت می‌شوند و این ویژگی زمینه‌های سوء استفاده‌های قانونی از این نوع اسناد را از بین می‌برد. همچنین، سند تک برگ نسبت به سند منگوله‌دار از ضریب امنیّتی بیشتری نیز برخوردار است و وجود هولوگرام الکترونیکی در این اسناد امکان جعل شدن آن‌ها را به میزان قابل توجّهی کاهش می‌دهد و این مورد در حالی است که سند‌های منگوله‌دار به مهارت بسیار بالایی برای جعل نیاز ندارند و این مسئله می‌تواند زمینه را برای سوء استفاده‌های قانونی از ملک فراهم کند. با این حال، همچنان بسیاری از مردم استفاده از سند منگوله‌دار را به سند تک برگ ترجیح می‌دهند و تمایل دارند تا معاملات خود را با این نوع اسناد انجام دهند.

 برخلاف سند منگوله‌دار، تمامی اطّلاعات ملک در سند تک برگ موجود هستند

 

                                                   خرید ویلا در شمال

 

مزیّت تبدیل سند تک برگ به سند منگوله‌دار:

یکی از مزایای استفاده از سند‌ تک برگ به جای سند منگوله‌دار این است که چنانچه شما زمینی را به همراه شریک خود خریداری کرده باشید با تبدیل سند آن به سند تگ برگ می‌توانید دو سند مجزّا برای ملک مورد نظر تهیّه نمایید و با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهید. همچنین، صرفه جویی در مصرف کاغذ یکی دیگر از مزایای تبدیل سند‌های قدیمی به اسناد تک برگ می‌باشد. سند‌های منگوله‌دار دارای 15 تا 25 صفحه مجزّا هستند و در گذشته به صورت دستی تهیّه می‌شدند و این مسئله موجب ناخوانا بودن نوشته‌های این اسناد در گذر زمان شده است ولی سند‌های تک برگ کاملاً به صورت اتوماتیک چاپ و تهیّه می‌شوند و همان‌گونه که از نام آن‌ها مشخّص است تنها دارای یک برگ می‌باشند و مشکل مصرف بیش از حدّ کاغذ را برطرف کرده‌اند. در سند تک برگ برخلاف سند منگوله‌دار تمامی اطّلاعات ملک و حتّی کروکی و نقشه هوایی ملک نیز ثبت شده‌اند و از این جهت امکان جعل آن‌ها وجود ندارد و این ویژگی موجب برتری این اسناد نسبت به انواع قدیمی سند شده است.

 هیچ‌گونه الزامی برای تبدیل سند‌های قدیمی به اسناد جدید وجود ندارد

 

آیا الزام قانونی برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ وجود دارد؟

هیچ‌گونه الزامی برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ وجود ندارد و تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده شما می‌باشد. با این حال، سند‌های تک برگ مزایای بیشتری را به صاحبان خود ارائه می‌دهند و از ضریب امنیّتی بیشتری برخوردار هستند و شما با تبدیل اسناد قدیمی و منگوله‌دار خود به سند‌های تک برگ متوجّه ارزش‌های ذاتی و مزیّت‌های شگفت‌انگیز این سند خواهید شد.

 

                                            خرید ویلا سنددار در شمال

 

امکان جعل اطّلاعات سند منگوله‌دار وجود دارد!

 

مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ:

به منظور تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ شما باید با به همراه داشتن مدارک هویّتی و سند مربوطه به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایید و درخواست تبدیل سند را ارائه دهید. پس از ثبت شدن درخواست شما اداره ثبت استعلام‌هایی را از شهرداری و سایر نهاد‌ها در رابطه با صحّت اطّلاعات موجود در سند انجام خواهد داد و فرایند‌های قانونی تبدیل سند را اجرا خواهد کرد. با این حال، در صورتی که شما ملکی را خریداری کرده‌اید که سند آن منگوله‌دار می‌باشد و قصد دارید تا سند آن را به سند تک برگ تبدیل کنید، باید در ابتدا با به همراه داشتن مدارک خود و فروشنده ملک و سند منگوله‌دار ملک به اداره ثبت اسناد مراجعه نمایید و سابقه‌ی مالکان قبلی زمین و خرید و فروش ملک را استعلام کنید تا مطمئن شوید که ملک به فرد دیگری فروخته نشده است و یا اینکه ملک مورد نظر در گرو بانک نمی‌باشد. پس از انجام این مرحله باید تمامی بدهی‌های ملک به شهرداری پرداخت شوند و گواهی پایان کار ملک تهیه گردد. پس از انجام این فرایند‌ها می‌توانید فرایند‌های انتقال سند را در دفتر اسناد رسمی انجام دهید و سپس باید به همراه فروشنده ملک به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنید و فرایند‌های قانونی تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ را انجام دهید.

 

 

مطالعه مقالات زیر را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم:

 

خرید ارزنده ترین ویلا ها در شمال و چمستان با البرز ویلا

مراحل انتخاب و خرید ویلا در شمال با وب سایت البرز ویلا

خرید ارزان ترین ویلا در چمستان و نور - راست یا دروغ